Kategori | Search

Top 6. Hvad skete der med søgemaskinerne og søgeadfærden i 2011?

Nytåret er som bekendt et godt tidspunkt til at kigge tilbage på året der gik. I dette indlæg har jeg kigget lidt på, hvad der skete med søgemaskinerne og søgeadfærden i løbet af 2011. I næste indlæg kommer jeg til at kigge fremad og spå lidt om, hvad der kommer til at ske i 2012.

Nedenfor er mit bud på top 6 vigtige udviklinger i 2011.

1. Hvad søgte danskerne efter?

Google er på mange måder et spejl mod forbrugerne, og de mange milliarder søgninger, som gennemføres på Google hvert år, er interessant real-time research. På Google Zeigeist kan du se de mest populære søgeord, de søgninger som er steget mest, og eksempler på populære søgeord indenfor eksempelvis mad og musik. Se mere her.

2. Google design og brugeroplevelsen

Google søgemaskinen undergår konstant forandring. I 2011 har der igen været flere markante ændringer af brugeroplevelsen. Blandt de større ændringer skal nævnes extended sitelinks i de organiske resultater, øget fokus på de lokale søgeresultater, og ikke mindst den nye sorte top menubar og sammenspillet med Google+. Læs mere her på Trickle.

3. Ændringer i Google algoritmerne

Det er ikke kun brugeroplevelsen, som bliver påvirket af de mange forandringer i søgemaskinen Google. De bagvedliggende algoritmer, som bestemmer rangeringen af de organiske søgeresultater, ændres mere end 500 gange årligt. I 2011 er det værd at bemærke den større algoritmeændring med tilnavnet Panda, som blandt andet har øget relevansen.

4. Udvikling i klikpriserne i 2011

Med en fortsat stigende efterspørgsel og dermed konkurrence i auktionerne på søgemaskinerne er der generelt stigende klikpriser på Google. Det har vi i Annalect Group ikke oplevet i 2011, hvor det igen er lykkedes at reducere klikpriserne med i gennemsnit 21%. Det systematiske arbejde med optimering af kampagnerne gør det muligt at forbedre resultaterne på søgemaskinerne.

5. Annoncering på konkurrentens brand

I september 2010 blev det muligt for annoncører at annoncere på sine konkurrenters brandsøgeord i Google AdWords. Der har siden været megen debat omkring lovligheden ved dette, men nu har Den Europæiske Unions Domstol afsagt dom, som kundgør, at det er lovligt. Men det er ikke ensbetydende med at det er effektivt. Læs mere her på Trickle.

6. Nye Google AdWords features

Google lancerer også løbende nye tiltag i forhold til søgeordsannoncerne. Af de nye tiltag i 2011 skal blandt andet fremhæves integration med +1, flere sitelinks, embedded sitelinks, annoncer i bunden af siden, deeplinks ind i en app, første tekstlinje i annoncen sammensat med overskriften etc. Det er bare for at nævne nogle stykker.

Det var mit bud på vigtige udviklinger i 2011. De er selvfølgelig kun et lille udvalg. Hvilke udviklinger tillagde du særlig stor vægt i 2011?

Dette indlæg er skrevet af:

avatar

Frank Aagaard Andersen er General Manager hos Omnicom Media Group. Frank har beskæftiget sig med rådgivning af annoncører i mere end 15 år på OMD, PHD og nu i Omnicom Media Group. Frank beskæftiger sig med alle aspekter indenfor digital markedsføring og har en særlig interesse for blandt andet digital forbrugeradfærd, optimering af webshops, datadrevet medieindkøb og attribuering af digitale effekter. Find ham på Google+

Kontakt forfatteren her


Se alle indlæg skrevet af (136)


Kommenter

© Omnicom Media Group